السنوسية والزغاوة دراسة فى التفاعلات الثقافية والتدخلات الخارجية (1850 – 1916)

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية الدراسات الأفريقية العليا - جامعة القاهرة

المستخلص

تعتبر السنوسية واحدة من أهم الحرکات الإصلاحية التي ظهرت في العالم الإسلامي خلال القرن التاسع عشر ، واهتمت بحکم تمرکزها في ليبيا بالدعوة إلى تعاليم الإسلام خاصة في منطقة حزام السودان الأوسط، ونشطت في وقف حملات التنصير .
وکانت قبيلة الزغاوة واحدة من تلک القبائل التي اتجه نشاط السنوسية إليها مبکرا ، وذلک بحکم مکانتها وثروتها وعددها ، وتحکما في العديد من طرق التجارة الصحراوية .
تهدف الدراسة لتبيان دوافع توجه الدعوة السنوسية نحو الزغاوة إبرازا للدور الثقافي الذي لعبته في هذا الصدد، وطبيعة العلاقة بين السنوسية والزغاوة ، مع إبراز التعاون بينهما في مواجهة التدخلات الخارجية

Senussi is considered one of the most important reform movements that emerged in the Islamic world during the nineteenth century, and was concerned with establishing its concentration in Libya by calling for the teachings of Islam, especially in the central Sudanese belt, and was active in stopping Christianization campaigns.
The Zaghawa tribe was one of those tribes to which Senussi's activity turned early, due to its position, wealth and number, and they controlled many desert trade routes.
The study aims to clarify the motives for the Senussi’s call to the Zaghawa, highlighting the cultural role it played in this regard, and the nature of the relationship between the Senussi and the Zaghawa, while highlighting the cooperation between them in the face of external interference.

الكلمات الرئيسية